Vad är probiotika egentligen? Allt du behöver veta

Våra tarmar innehåller miljarder bakterier. Vissa hjälper oss att bryta ner och smälta maten vi äter, medan andra producerar ämnen som kroppen behöver. Dessa kan du få genom mat, dryck eller kosttillskott.

Det finns ett stort utbud av probiotiska kosttillskott på marknaden idag, både i svenska butikshyllor och inte minst i utländska nätbutiker. Det är lätt att bli överväldigad av mängden alternativ. Det kan också vara svårt att förstå alla främmande ord och termer som används för att marknadsföra dem.

Nutrinor AS är ett norskt företag som säljer kosttillskott direkt till dig som konsument. Undrar du vilken produkt som är bäst för dig? Kontakta gärna vår kundtjänst så hjälper vi dig!

Vad bor egentligen i min mage?

Alla människor har tusentals mikroorganismer – även kallade mikroflora – på och i sina kroppar. Den mest komplexa mikrofloran finns i våra tarmar. Och det är inte bara naturligt, det är dessutom absolut nödvändigt. Vissa mikroorganismer hjälper oss att bryta ner och smälta maten vi äter, medan andra producerar nödvändiga ämnen som kroppen behöver.

När tarmfloran är god hjälper mikrofloran till att hålla oss friska. Men ny forskning visar att bakteriebalansen i tarmen är mycket känslig, och kan påverkas av en rad faktorer som vi utsätts för i vardagen, såsom förändringar i rutiner, kost, resor eller stress. 

Bakteriestammen avgör

Alla levande organismer sorteras in i grupper, och placeras i ett hierarkiskt system bestående av bland annat släkte, arter, underarter och stam. Probiotika är levande bakterier, och därför gäller samma sak här.

För göra det lättare att förstå kan vi jämföra det med hur hundar föds upp. Alla hundar är av samma släkte och art, men det finns många olika hundraser, och alla har olika egenskaper.

På samma sätt kan bakteriestammarna ha olika hälsoeffekter. 

Finns det probiotika i mat?

Ja, vissa livsmedel innehåller levande bakteriekulturer med probiotisk effekt. Till exempel innehåller surmjölk, kefir och vissa typer av yoghurt mjölksyrabakterier. Du kan också hitta probiotiska bakterier i mörk choklad, salami, surkål, kimchi, mikroalger, kombucha och även vissa ostar som cheddar och goudaost.

Alla bakteriestammar i dessa livsmedel har inte undersökts i syfte att ge en hälsoeffekt, och därför kan inte alla betraktas som probiotika. Vissa livsmedel utsätts också för sådant som kan döda de goda bakterierna innan de når tarmen, till exempel stekning och förvaring i för varm miljö.

Skillnader mellan probiotiska kosttillskott och probiotisk yoghurt

I Sverige genomgår många typer av yoghurt en form av värmebehandling som dödar bakterierna. Undantaget är grekisk yoghurt eller naturell yoghurt, som fortfarande har ett naturligt innehåll av levande bakterier. Det finns även andra typer av yoghurt som man tillsatt mjölksyrabakterier i efterhand.

Yoghurt måste förvaras svalt. Och även om du har den i kylen hemma är det svårt att veta hur den transporterades och förvarades innan du köpte den. Därför har du ingen garanti för att bakterierna är vid liv när de når din tarm, eller att de kommer att ha någon effekt.

Väljer du ett probiotikatillskott är förpackningen en stor del av den sinnesro du får. Prodiga förpackas med en unik kapselteknologi som gör att bakterierna i kapseln når tarmen, där de kommer till liv och kan fungera precis som de ska.

Hur man väljer probiotiska kosttillskott

Vad ska jag leta efter? Enligt International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics (ISAPP) finns det fem saker du bör tänka på när du väljer ett probiotikatillskott.

1. Bakteriestammen

Probiotika består av olika bakteriestammar, som fungerar på olika sätt. Ett kosttillskott kan innehålla flera bakteriestammar, men för att de ska få önskad effekt måste de sättas ihop på rätt sätt. Det är också viktigt att undersöka om de bakteriestammar som används har en dokumenterad effekt.

Ta reda på vilka bakteriestammar som produkten innehåller – detta ska vara märkt på förpackningen.

2. Effektiv dosering

För att säkerställa korrekta doser av de goda bakterierna i ett kosttillskott används mätenheten kolonibildande enhet (CFU). Den probiotiska stammen är avgörande för vilket CFU-nummer som behövs för att ge önskad hälsoeffekt.

3. Dokumenterad effekt

Kontrollera bipacksedeln för att ta reda på vilken bakteriestam produkten innehåller. Man kan då undersöka om studier av effekterna av just denna bakteriestam har publicerats i trovärdiga tidskrifter – det vill säga de tidskrifter där forskare publicerar sin forskning. Om flera opartiska experter har bidragit till att utvärdera resultaten kan du känna dig säker på att produkten har en bevisad effekt.

4. Förpackning

En viktig sak att tänka på när du väljer produkt är att de probiotiska bakterierna måste vara levande när de når din tarm, annars har de ingen hälsoeffekt. Eftersom de goda bakterierna är mycket känsliga för yttre påverkan, som värme, är rätt förpackning helt avgörande för att de ska hålla sig vid liv hela vägen till din tarm. Detta har stor inverkan på produktens effekt.

I Prodiga skyddas bakterierna av en unik kapselteknologi. Kapslarna skyddar bakterierna tills de når tarmen, så att de kan komma till liv och göra sitt jobb.

5. Rekommendationer

Det finns nästan oändliga varianter av probiotika på marknaden idag. Som konsument blir det allt viktigare att orientera sig, för att vara säker på att du köper en bra produkt som är anpassad efter dina behov.

Om du väljer att köpa kosttillskott från en norsk leverantör som Nutrinor AS så är köpet föremål för svenska lagar och regler och du kan alltid kontakta vår kundtjänst om du har några frågor.

Är det bättre att ha fler bakteriestammar än en?

Nej, antalet bakteriestammar är inte avgörande för om en produkt är bättre än en annan.

Det du bör tänka på är vilken bakteriestam den innehåller, och om den har en dokumenterad effekt. Vissa näringstillskott innehåller flera olika bakteriestammar och för att dessa ska få önskad effekt måste de kombineras på rätt sätt.

Hur man tar probiotiska kosttillskott

Behöver jag probiotika?

Ny kunskap visar att tarmen påverkar vår allmänna hälsa mycket mer än vi tidigare trott. Även om forskningen om hur tarmen påverkar vår kropp fortfarande är i ett tidigt skede, är detta ett område som uppmärksammas allt mer.

Redan nu kan man konstatera att en god tarmflora påverkar kroppen positivt, både mentalt och fysiskt. Att skapa en hälsosam bakterieflora i tarmen kan därför ha en positiv effekt, inte bara på mage och matsmältning, utan även för att hålla kroppen frisk och fräsch på många andra sätt.

Relationerna i kroppen är inte alltid lätta att upptäcka, och det finns inte nödvändigtvis två streck under svaret. Men om du får problem i magen eller tarmarna kan det vara vettigt att testa att komplettera med probiotika. Många kommer också att ha nytta av probiotika för att förebygga besvär och bidra till en hälsosam balans i tarmen. Om du ska ut och resa kan kompletterande med probiotika hjälpa dig att undvika magproblem.

Måste jag ta probiotika med mat?

Som en allmän regel kan du ta probiotika när som helst på dygnet, med eller utan mat. Det finns dock vissa produkter där du bör vara uppmärksam på vad du äter, eftersom mat i matsmältningskanalen kan påverka överlevnaden för vissa typer av probiotika. Detta beror på produkten och bakteriestammen och bör vara tydligt märkt på förpackningen.

Prodiga kan tas både med och utan mat.

Vilken är den bästa tiden att ta probiotika?

Du kan ta Prodiga när som helst på dygnet, helst vid samma tidpunkt varje dag. Då blir det en del av din dagliga rutin, och lättare att komma ihåg.

För andra typer av probiotika kan råden vara annorlunda, så följ instruktionerna på förpackningen, eller fråga din läkare om råd om du är osäker.

Läs även

5 saker du bör känna till innan du väljer probiotika

Allt fler människor har fått upp ögonen för probiotika under de senaste åren. Probiotika ger näring till de goda bakterierna som vi alla har i våra tarmar. När du tar tillskott av probiotika bidrar du till att behålla en god tarmhälsa – vilket i sin tur också påverkar både immunförsvar, hälsa och välbefinnande.

5 saker du bör känna till innan du väljer probiotika

Allt fler människor har fått upp ögonen för probiotika under de senaste åren. Probiotika ger näring till de goda bakterierna som vi alla har i våra tarmar. När du tar tillskott av probiotika bidrar du till att behålla en god tarmhälsa – vilket i sin tur också påverkar både immunförsvar, hälsa och välbefinnande.

Integritetspolicy

Behandling och säkerhet runt personuppgifter i Nutrinor AS

När du som kund är i kontakt med oss behandlar Nutrinor AS personuppgiter om dig. Nutrinor AS ansvarig för behandlingen av angivna personuppgifter och vi behöver information som namn, adress, e-post och telefonnummer för att kunna administrera kundförhållandet. Informationen kommer att lagras så länge du är kund hos oss. När skyldig att bevara delar av informationen även efter att kundförhållandet upphör, till exempel är vi skyldiga att bevara några kategorier av information i samband med redovisning. Nedan hittar du information om vilka personuppgifter som vi hämtar in, varför vi gör detta och dina rättigheter i samband med behandlig och säkerhet runt personuppgifter.

Behandligsansvarlig för personuppgifterna vi behandlar är Nutrinor AS och verkställande direktör. Kontaktinformation till Nutrinor AS är:

Adress: Sågverksgatan 15, 65221 Karlstad

E-post: kundservice@nutrinor.se

Telefon: 0418 411 411

Org.nr: 502089-8762

Kontakta gärna oss om du har frågor angående behandling av personuppgifter. Vi hämtar in och använder dina personuppgifter till olika ändamål beroende på vem du är och hur vi kommer i kontakt med dig. När du uppger dina personuppgifter vid beställning används dessa för att hantera din specifika begäran. Vi använder även informationen till att kommunicera med dig, samt att anpassa vår tjänst. Vi kan kontakta dig via telefon, elektronisk kommunikation och brev om du inte gett oss besked om att du inte önskar bli kontaktad. Efter avslutat kundförhållande kommer vi fortsätta att bevara namn, adress, e-postadress, telefonnummer och köphistorik för att kontakta dig via telefon, elektronisk kommunikation eller adresserad post med erbjudande och nyheter om våra produkter som vi tror kan vara av intresse för dig om inte du har reserverat dig för detta hos TM-NIX och DM-NIX eller att du har meddelat oss om att du inte önskar bli kontaktad. 

Varför samlar vi in personuppgifter och vilka personuppgifter hämtar vi

Vi hämtar in följande personuppgifter till dom olika ändamål uppsatt nedan:

Etablering av kundförhållande (beställning av produkter) och administration av kundförhållande. I detta sammanhanget behandlas kontaktinformation, eventuellt identitetsdokumentation, betalningsinformation som personnummer, telefonnummer, e-postadress, postadress och IP-adress för beställningen samt köpshistorik. Behandlingen inträffar på bakgrund av GDPR artikel 6 (1) bokstav b behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med dig som kund.

Lagring/förvaring av korrespondens i kundförhållandet. I detta avseende behandlas personuppgifter som är nödvändiga i relation till den aktuella saken. Behandlingen innträffar då vi kan vara lagligt engagerad till förvaring av informationen., samt av hänsyn till säkerheten, se punkt 7.

I detta avseende behandlas kontaktinformation och betalingsinformation. Behandlingen uppstår på bakgrund av GDPR artikel 6 (1) bokstav b behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med dig som kund.

Utskickad marknadsföring, nyhetsblad och annan relevant information om våran verksamhet. I detta avseende behandlas namn och e-postadress. Behandlingen innträffar på bakgrund av samtycke från den som mottar marknadsföringen enligt marknadsföringslagen § 19.

Information om potentiella kunder. I detta avseende behandlas kontaktinformation. Behandlingen innträffar på bakgrund av GDPR artikel 6 (1) bokstav f. Vi tolkar det som at behandlingen är nödvändig för att kunna skydda kommersiella hänsyn i våran verksamhet.

Säkerhet. I detta avseende behandlas logg på server, avslöjande, eventuell korrespondans, förklaring och uppföljning av säkerhetshändelser. Behandlingen inträffar på bakgrund av GDPR artikel 6 (1) bokstav f. Vi tolkar det som att denna behandlingen är nödvänding för att skydda informationssäkerheten och förhindra oautoriserad utlämning av personuppgifter.

Bruk av informationskapslar (cookies) till statistik och nätsideutveckling. Vi mottar statistiker och data från Google Analytics och Facebook. Vi hänvisar till dessa företags användarvillkår för mer information. Vi mottager ej personuppgifter från dessa føretagen och förvarar eller behandlar ej dessa uppgifter.

Utlämning av personuppgifter till andra

Vi utlämnar eller överför inte dina personuppgifter till andra så vida det inte föreligger en rättslig bakgrund. Ett exempel på detta kan vara rättsligt åtagande som ålägger oss att utlämna informationen till offentliga organ.

Nutrinor AS använder sig av externa databehandlare för behandlig av personuppgifter. I liknande fall har vi tecknat avtal för att skydda informationssäkerheten i alla delar av behandlingen. Idag använder vi oss av följande databehandlare:

Direct House Arendal AS, Bjørumsvegen 15, 4820 Froland, Norge. Direct House sköter vår kundservice och administrerar transporter. Både utgående og ingående.

PS Finance Group, Box 8820, 402 71 Göteborg. PS Finance sköter vår fakturaadministration, krav och inkassotjänster.

All behandling av personuppgifter som vi inhämtar inträffar innanför EU/EØS- området.

Lagringstid

Vi lagrar dina personuppgifter hos oss så länge det är nödvändigt för det förmål uppgiftene är inhämtade för.

Det betyder till exempel att personuppgifter som vi behandlar på bakgrund av ditt samtycke raderas, dersom du drar tilbaka ditt samtycke. Pesonuppgifter som vi behandlar för att inngå ett avtal med dig raderas när avtalet är uppfyllt och alla plikter i avtalsförhållandet är uppfyllda. Personuppgifter som vi behandlar för att uppfylla en rättslig förpliktelse från myndigheter raderas när rättslig grund avgör det.

Dette gäller till exempel bokföring- och redovisningsregler.

I tabellen under finns en översikt över hur länge vi behandlar personuppgifter för de olika ändamål:

Ändamål

Lagringstid

Kunduppgifter

Så länge kundrelationen varar och upp till 10 år efter avslutat kundrelation.

Lagring/förvaring av särskilda Dokument relaterat till kundrelationen

Så länge kundrelationen varar.

Faktureringsinformation

Upp till 5 år efter utloppet av det redovisningsåret faktureringen gäller

Information om potentiella kunder

Upp till 6 månader

Säkerhetslogg

Upp till 1 år

Säkerhetskopior(backup)

Upp till 3 år

Dina rättigheter när vi behandlar personuppgifter om dig

Du har rätt till att kräva tillgång, rättning eller radering av personuppgifter vi behandlar om dig. Du har även rätt till av kräva begränsad behandling och med vissa villkår rikta invändningar mot behandlingen. Du kan läsa mer om dessa rättigheter på Datainspektionenes hemsidor datainspektionen.se

Ta kontakt med Nutrinor AS på e-post eller telefon vid bruk av rättigheter. Vi svarar på din förfrågan så fort som möjligt och senast innom 30 dagar. Vi vill be dig bekräfta din identitet eller att ge ytterligare information innan vi låter dig använda rättigheterna. Detta gör vi för att förhidra att andra utger sig för att vara dig och att det endast är du som får tillgång på personuppgifterna.

Du kan när som helst ta tilbaka ditt samtycke för behandlig av personuppgifter hos oss. Detta gör du enklast genom att avregistrera dig i medföljande schema i nyhetsbladet. Du kan även ta kontakt med oss via e-post eller telefon.

Klagomål

Skulle du mena att vår behandling av personuppgifter inte stämmer överens med det vi har beskrivit eller att vi på något vis bryter med sekretesslagen så kan du klaga till Datainspektionen. Hur du tar kontakt med Datainspektionen hittar du på deras hemsida.

Datainspektionen.se

Ändringar

Skulle det skje ändringar i våra rutiner/tjänster eller i förordningarna kring behandling av personuppgifter, vill detta kunna medföra förändringar i uppförd information. Dersom vi har dina personuppgifter registrerade vill du bli informerad om dessa ändringar. Uppdaterad information är alltid tillgänglig på våran hemsida.

Köpvillkor

Inledning

Köpet regleras av nedanstående standardiserade försäljningsvillkor, som tillämpas vid konsumentköp av varor via internet. Konsumentköp via internet regleras huvudsakligen av avtalslagen, Konsumentköpslagen, marknadsföringslagen, distansavtalslagen och e-handelslagen. Det här avtalets villkor ska ej tolkas som någon form av begränsning utav de lagstadgade rättigheterna, utan redogör endast för affärens viktigaste rättigheter och skyldigheter för bägge parter.

1. Avtalet

Avtalet utgörs av dessa försäljningsvillkor, information som anges i orderspecifikationen och eventuella separat avtalade villkor. Vid osäkerheter kring informationen så har det som särskilt avtalats mellan parterna företräde, såvida det inte strider mot obligatorisk lagstiftning.

Avtalet kompletteras med relevanta lagbestämmelser som reglerar köp av varor mellan näringsidkare och konsumenter.

2. Parterna

Säljaren är:

Nutrinor AS,

Sågverksgatan 15, 65221 Karlstad

E-post: kundservice@nutrinor.se

Telefon: 0418 411 411

Org.nr: 502089-8762

Köparen är den konsument som genomför beställningen och som härefter kallas för Köpare/Köparen.

3. Priser

Den första försändelsen (provpaketet) som ingår i abonnemanget kostar 239,- SEK + 39 SEK i fraktkostnad (totalt 278,- SEK). Efter provpaketet erhåller du fraktfritt och var tredje månad tre månaders förbrukning till priset 233 SEK per måned (total 699 SEK).

Priser anges inklusive moms i SEK och eventuella andra avgifter som löpande fastställs av staten. Priserna gäller tills vidare och tills dess någon ändring sker.

4. Upprättande av avtalet

Du måste vara 18 år gammal för att kunna handla hos oss. Du kan inte göra beställningar om du är under 18 år. Om du är under 18 år så måste en förmyndare beställa å dina vägnar.

Avtalet anses vara bindande för bägge parter när Köparen har skickat sin beställning till säljaren.

När vi mottar din första beställning så kommer vi skicka en orderbekräftelse till dig, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress. Spara bekräftelsen tills dess du har tagit emot varan.

Provpaketet är ett introduktionserbjudande som inte får utnyttjas på ett otillåtet sätt, eftersom det är tänkt som ett erbjudande till nya kunder.

5. Betalning

Säljaren kan kräva betalning för varan från den tidpunkt då den skickades från Säljaren till Köparen.

Köparen betalar för produkterna via faktura, som utfärdas vid varans försändelse. Betalningsfristen framgår på fakturan och är 21 dagar från fakturadatum.

6. Prenumerationsvillkor

Vid beställningen ingår Köparen ett avtal om abonnemanget för önskad produkt, till det pris och de leveransintervall som angivits vid beställningen. Köparen kan pausa, ändra och säga upp avtalet via Selgers kundservice, när som helst, dock senast 14 dagar före nästa leverans. Senaste ändringsdatum hittar du på din faktura. Du kan kontakta vår kundtjänst för att säga upp ditt abonnemang. Kontaktuppgifter finns på vår hemsida, på din faktura och högst upp i våra köpvillkor.

 Det finns inga köpskyldigheter kopplade till prenumerationen. Om du vill returnera en oöppnad produkt är du välkommen att göra det.

7. Leverans

Leveransen äger rum när Köparen, eller dennes representant, mottar varan.

Leveransen görs av PostNord som normalt levererar produkterna inom 3-8 dagar från beställningsdatumet.

Om leveransdatumet inte framgår av beställningsbekräftelsen så ska Säljaren leverera varan till Köparen utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter kundens beställning. Varan ska levereras till den adress som Köparen angav vid beställningen. Om Nutrinor inte kan leverera Produkterna och detta beror på ett misstag gjort av köparen (t.ex. köparen har angett fel adress) kan Nutrinor, men är inte skyldig att, ordna omleverans av Produkterna.

8. Retur av prenumerationsvaror

Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. 

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den första försändelsen i fysisk besittning. Vill du utöva ångerrätten ska du till Säljaren skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Säljarens kontaktuppgifter finner du i punkten 2 ovan. En ångerblankett skickas digitalt via e-post i samband med orderbekräftelsen. Ångerblankett kan också laddas ner direkt från Konsumentverkets hemsida: https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett-2021-konsumentverket.pdf

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

9. Varans risk

Varans risk överförs till Köparen när denne, eller dennes representant, har erhållit varan i enlighet med punkt 6.

Läs informationsbroschyren och informationen på förpackningen noggrant beträffande dosering, etc.

10. Ångerrätt

Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. 

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den första försändelsen i fysisk besittning. Vill du utöva ångerrätten ska du till Säljaren skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Säljarens kontaktuppgifter finner du i punkten 2 ovan. En ångerblankett skickas digitalt via e-post i samband med orderbekräftelsen. Ångerblankett kan också laddas ner direkt från Konsumentverkets hemsida: https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett-2021-konsumentverket.pdf

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

11. Verkan av utövad ångerrätt

Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi får dock vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer själva återbetalningen inte att kosta dig något.

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

12. Defekta varor – Köparens rättigheter och reklamationsfrist

Om varan är defekt ska Köparen inom rimlig tid efter det att defekten upptäcktes eller borde ha upptäckts meddela Säljaren att han/hon vill reklamera varan. Köparen anses ha reklamerat varan inom rimlig tid om det sker inom 2 månader från dess att defekten upptäcktes eller borde ha upptäckts.

13. Konfliktlösning

Tvister i anslutning till avtalet mellan Säljaren och Köparen skall i första hand lösas genom förhandlingar mellan parterna. I andra hand ska tvisten avgöras av Sveriges Domstoler.

14. Ansvarsbegränsningar

Nutrinor AS tar inte ansvar för felaktig användning av våra produkter. Följ alltid anvisningarna på produktförpackningen.